PDF-ის ჩამოტვირთვა
საქართველოსა და ესპანეთის საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილებათა აღსრულების მექანიზმის შედარებითი ანალიზი
სოფიო ორმოცაძე
15/12/2025
<p>სტატიის აბსტრაქტი</p> <p>საკონსტიტუციო სასამართლოს მიერ გადაწყვეტილებათა მიღების შემდეგ დგება საბოლოო სამართლებრივი შედეგი, რომელთა აღსრულების გარანტირება წარმოადგენს მნიშვნელოვან წინაპირობას სასამართლოს საქმიანობის ქმედითობის შეფასებისათვის. საკონსტიტუციო სასამართლოს როლისა და უფლებამოსილებების გათვალისწინებით, რომლითაც იგი არსებით გავლენას ახდენს არამარტო ცალკეულ პირებზე, არამედ ხელისუფლების შტოებზე მათ შორის პოლიტიკურ ორგანოებზეც, მნიშვნელოვანია, არსებობდეს გადაწყვეტილებათა აღსრულების მყარი გარანტიები, რამეთუ თავიდან იქნას აცილებული გადაწყვეტილებით დადგენილი კონსტიტუციური სტანდარტების უგულველყოფა. ასევე, სახელმწიფო და პოლიტიკური ორგანოების თვითნებობა, რომ არ აღასრულონ სასამართლოს გადაწყვეტილებები ანდა კანონმდებლობაში დატოვონ არაკონსტიტუციურად ცნობილი სამართლებრივი ნორმის მსგავსი შინაარსის რეგულაციები. ნაშრომში შედარებითი კვლევის მეთოდის გამოყენებით გაანალიზებულია საქართველოსა და ესპანეთის საკონსტიტუციო სასამართლოების გადაწყვეტილებათა აღსრულების სამართლებრივი საფუძვლები.&nbsp;</p> <p>კვლევის შედეგად გამოიკვეთა, რომ საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილებათა აღსრულების სამართლებრივი გარანტიები საკმაოდ სუსტია, რაც აისახება მისი გადაწყვეტილებების აღუსრულებლობაზე, გაჭიანურებულ აღსრულებასა თუ არასათანადოდ აღსრულებაზე. ამის საპირისპიროდ ესპანეთის საკონსტიტუციო სასამართლოს უფლებამოსილება საკმაოდ მტკიცეა, რასაც წინ უძღოდა საკონსტიტუციო სასამართლოს მძიმე გამოცდილება მისი გადაწყვეტილებების შეუსრულებლობასთან დაკავშირებით. გადაწყვეტილებათა აღსრულების ესპანური მოდელი საკმაოდ მტკიცეა და შესაბამისია საერთაშორისო სტანდარტებთან. ამიტომაც, ნაშრომში&nbsp; შემოთავაზებულია ისეთი რეკომენდაციები, რომლებიც გააუმჯობესებს საკონსტიტუციო მართლმსაჯულების პროცესს საქართველოში.</p> <p>&nbsp;</p> <p>საკვანძო სიტყვები: საკონსტიტუციო სასამართლო, გადაწყვეტილებათა აღსრულება, მყარი და განჭვრეტადი მექანიზმები.</p> <p>სტატიის DOI:&nbsp;<span lang="GEO/KAT" style="font-size: 10pt;"><a href="https://doi.org/10.55367/QAOB3091">https://doi.org/10.55367/QAOB3091</a></span></p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
PDF-ის ჩამოტვირთვა
სუბსიდიები ხელს უწყობენ ზრდას თუ იწვევენ დამოკიდებულებას? საქართველოს მცირე და საშუალო ზომის საწარმოების ემპირიული ანალიზი
თეა კასრაძე, ნათია ლაკია
12/12/2025
<p>სტატიის აბსტრაქტი&nbsp;</p> <p>ნაშრომის მიზანია სახელმწიფო სუბსიდიების გავლენის შეფასება საქართველოში მცირე და საშუალო საწარმოების განვითარებაზე. ემპირიული ანალიზი, რომელიც იყენებს 2016 -2025 წლების მონაცემებს და &bdquo;აწარმოე საქართველოში&ldquo; პროგრამის ბენეფიციარების ფინანსურ ინდიკატორებს, აჩვენებს, რომ სუბსიდიებს მოკლევადიან პერიოდში მნიშვნელოვანი დადებითი გავლენა აქვთ მცირე და საშუალო საწარმოების შემოსავლებსა და აქტივებზე. თუმცა, გრძელვადიან პერსპექტივაში ეს ეფექტი მცირდება, ვალდებულებების აქტივებთან თანაფარდობა იზრდება და დასაქმების დონესთან მნიშვნელოვანი კორელაცია არ შეინიშნება. კვლევა ასკვნის, რომ დაუგეგმავი სუბსიდიები სუსტი კონტროლის მექანიზმებით ქმნის &bdquo;ზომბი ეკონომიკის&ldquo; ჩამოყალიბების რისკს და არ ახდენს მდგრად, დადებით გავლენას მცირე და საშუალო ბიზნესზე.</p> <p>საკვანძო სიტყვები: სუბსიდია, მცირე და საშუალო საწარმოები (SMEs), სუბსიდიის ეფექტურობა, თანადაფინანსება, გრანტი, მცირე და საშუალო ბიზნესის მაჩვენებლები, ვალისა და აქტივების თანაფარდობა, ზომბი კომპანიები.</p> <p>სტატიის DOI:&nbsp;<a style="font-family: Arial, 'sans-serif'; font-size: 11pt;" href="https://doi.org/10.55367/MQAA9456"><span style="font-size: 9pt; line-height: 115%; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">https://doi.org/10.55367/MQAA9456</span></a></p> <p>&nbsp;</p>
PDF-ის ჩამოტვირთვა
სტრატეგიული მიგრაციის პოლიტიკა საქართველოში საბჭოთა ტოტალიტარიზმის დროს: სახელმწიფოს მიდგომები და განხორციელების პრაქტიკა
ირაკლი მანველიძე, ინეზა ზოიძე
05/12/2025
<p><span style="font-size: 14px;">სტატიის აბსტრაქტი&nbsp;</span></p> <p><span style="font-size: 14px;">სტატიაში შესწავლილია საქართველოში საბჭოთა ხელისუფლების მიერ მოსახლეობის სტრატეგიული გადაადგილების სახელმწიფო პოლიტიკა,&nbsp; რომელიც იყო საბჭოთა რეჟიმის მიერ გატარებული მრავალფაქტორული მიგრაციული პოლიტიკის ნაწილი.&nbsp;</span></p> <p><span style="font-size: 14px;">კვლევის მიზანია გაანალიზოს საბჭოთა სტრატეგიული მიგრაციული პოლიტიკა საქართველოში, როგორც შრომითი რესურსების გადანაწილებისა და რეგიონული კონტროლის ერთგვარი მექანიზმი და მისი გავლენა დემოგრაფიულ, სოციალურ და სივრცით განაწილებით პროცესებზე.&nbsp;</span></p> <p><span style="font-size: 14px;">კვლევა ეფუძნება დოკუმენტურ და დისკურსულ ანალიზს, რომელიც&nbsp; იძლევა საბჭოთა სტრატეგიული მიგრაციული პოლიტიკის&nbsp; როგორც სახელმწიფოებრივი მმართველობის მნიშვნელოვანი მექანიზმის შესწავლის საშუალებას, რაც თავის მხრივ მნიშვნელოვან ზეგავლენას ახდენდა საქართველოს დემოგრაფიულ და სოციალურ ლანდშაფტზე.</span></p> <p><span style="font-size: 14px;">მიუხედავად იმისა, რომ საქართველოში ეკოლოგიური საფრთხეები, განსაკუთრებით 1970-იანი და 1980-იანი წლების სტიქიური მოვლენები, ზოგჯერ გამოიყენებოდა გადაადგილების ლეგიტიმაციისთვის, მთავარი მიზნები იყო ეკონომიკური განვითარების უზრუნველყოფა, შრომითი რესურსების განაწილება და რეგიონული სტაბილურობის შენარჩუნება. კვლევა ეფუძნება სტრუქტურული მიგრაციის თეორიას, ეთნიკური მენეჯმენტის მოდელსა და ეკო-სოციალური სისტემების მიდგომას, რაც მიგრაციული პროცესების კომპლექსური გააზრების საშუალებას გვაძლევს.</span></p> <p><span style="font-size: 14px;">კვლევის სიახლე მდგომარეობს იმაში, რომ ნაშრომი მოიცავს არა მხოლოდ საბჭოთა პერიოდში მოსახლეობის ეკოლოგიური საფუძვლებით განხორციელებულ განსახლებას&nbsp; როგორც ერთეულ და მთავარ მამოძრავებელ ფაქტორს, არამედ აერთიანებს გარემოსდაცვით, ეკონომიკურ და რეგიონულ ფაქტორებს ერთიან, სტრატეგიული&nbsp; მიგრაციის კონტექსტში.</span></p> <p>&nbsp;</p> <p><span style="font-size: 14px;">საკვანძო სიტყვები:&nbsp;საქართველო; სტრატეგიული მიგრაცია; იძულებითი გადაადგილება; დემოგრაფიული ცვლილებები; რეგიონული პოლიტიკა.</span></p> <p>DOI:&nbsp;<a style="font-family: Arial, 'sans-serif'; font-size: 11pt;" href="https://doi.org/10.55367/JEEO2010"><span style="font-size: 9pt; line-height: 13.8px; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">https://doi.org/10.55367/JEEO2010</span></a></p> <p>&nbsp;</p>
PDF-ის ჩამოტვირთვა
სამართლებრივი საკითხების რეპრეზენტაცია საზოგადოებრივი მაუწყებლის პირველი არხის სოციალურ რეკლამებში
სოსო გაზდელიანი, ნინო ჭალაგანიძე
05/12/2025
<p>სტატიის აბსტრაქტი</p> <p>საზოგადოებრივი პრობლემების მედიაპრეზენტაცია სოციალური ვიდეორგოლების დახმარებითაა შესაძლებელი. ეს არის რეკლამის კეთილშობილური ფორმა, რომელიც უკეთესი საზოგადოების ჩამოსაყალიბებლად ყველა ღონეს მიმართავს. თანამედროვე მედიაში სოციალური რეკლამა საზოგადოების ცნობიერების მოდიფიცირებისა და ქცევითი მოდელების ფორმირების მნიშვნელოვან ინსტრუმენტად გვევლინება. კომერციული რეკლამისგან განსხვავებით, მისი მიზანი არა პროდუქტის, არამედ სოციალური ქცევის &bdquo;გაყიდვაა&ldquo;.</p> <p>წინამდებარე კვლევა მიზნად ისახავს საზოგადოებრივი მაუწყებლის პირველი არხის ეთერში (2005-2024 წწ.) გასული სამართლებრივი თემატიკის სოციალური რეკლამების სისტემურ, სიღრმისეულ და დისკურსულ ანალიზს. კვლევის მთავარი ამოცანაა დაადგინოს, რა თემებს, ნარატივებსა და ფუნქციებს ატარებს სოციალური რეკლამა და როგორ მონაწილეობს სამართლებრივი ცნობიერების, პასუხისმგებლობის კულტურისა და პროსოციალური ქცევითი მოდელების ფორმირებაში.</p> <p>თეორიული ჩარჩო ეფუძნება მოდელირების, კულტურული დეტერმინიზმის, ფრეიმინგის, პრაიმინგისა და დღის წესრიგის თეორიებს. გამოყენებულია მრავალმეთოდიანი კვლევითი მიდგომა: შემთხვევისა და მეორეული წყაროების ანალიზი, რაოდენობრივი და თვისებრივი კონტენტ-ანალიზი, დისკურსული და ნარატიული ანალიზი, ვიზუალური ანალიზი.&nbsp;</p> <p>ორმოცდაექვსი (46) სოციალური ვიდეორგოლის შესწავლამ წარმოაჩინა დომინანტური თემატური ბლოკები, რომლებიც უკავშირდება ადამიანის უფლებებს, კიბერუსაფრთხოებას, ტრეფიკინგს, &bdquo;ქურდულ მენტალიტეტთან&ldquo; ბრძოლას, ფემიციდსა და ძალადობას, ბავშვთა უფლებებს, შრომის უსაფრთხოებასა და კორუფციას.</p> <p>კვლევის შედეგად დადგინდა სამართლებრივი თემატიკის სოციალური რეკლამების მრავალფუნქციური როლი - საინფორმაციო, საგანმანათლებლო, გამაფრთხილებელი, პრევენციული. კომპლექსური სამართლებრივი შინაარსის ადეკვატური რეპრეზენტაციისთვის ვიდეორგოლების ვიზუალური რიგი დაკომპლექტებულია შესაბამისი თვალსაჩინეობით, რაც, საბოლოო ჯამში, ქმნის გრაფიკულ-ანიმაციური, დოკუმენტური თუ მხატვრული ღირებულების მატარებელ სატელევიზიო პროდუქტს.</p> <p>კვლევის შედეგად გამოვლინდა მნიშვნელოვანი გამოწვევები: ნაკლებად ავთენტური და რეალობისგან მოწყვეტილი დადგმული სცენები; სტატისტიკური არგუმენტაციის დეფიციტი; შემზღუდველი ნარატიული ჩარჩოები და სამიზნე აუდიტორიის არასაკმარისი დივერსიფიკაცია.</p> <p>კვლევა ადასტურებს, რომ სამართლებრივი თემატიკის სოციალური რეკლამა მნიშვნელოვანი მედიაპლატფორმაა. ფუნქციური დატვირთვიდან გამომდინარე, შეიძლება ითქვას, რომ იგი დიდი პოტენციალის მქონე მექანიზმია სამართლებრივი ცნობიერების ამაღლებისა და ქცევითი მოდელების ტრანსფორმაციისთვის, მიუხედავად ამისა, მისი ეფექტიანი ფუნქციონირებისთვის შინაარსობრივი და აუდიოვიზუალური მახასიათებლების გაუმჯობესება არსებით წინაპირობად გვესახება.</p> <p>&nbsp;</p> <p>საკვანძო სიტყვები: სოციალური რეკლამა, საზოგადოებრივი მაუწყებელი, სამართალი, ადამიანის უფლებები, საქართველო</p> <p>DOI:&nbsp;<span lang="GEO/KAT" style="font-size: 10pt; line-height: 115%; font-family: Calibri, 'sans-serif'; color: black; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><a href="https://doi.org/10.55367/ZYGG3066">https://doi.org/10.55367/ZYGG3066</a></span><span lang="GEO/KAT" style="font-size: 10pt; line-height: 115%; font-family: Calibri, 'sans-serif'; color: black; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"> &nbsp;</span></p>
PDF-ის ჩამოტვირთვა
ლიდერობის გენდერული გავლენის თავისებურებები ორგანიზაციული კულტურის ფორმირებაზე
აბელ აბესაძე
24/11/2025
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;"><span style="font-family: 'Sylfaen',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">სტატიის აბსტრაქტი</span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;"><span style="font-family: 'Sylfaen',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">ტრადიციულად კვლევები ლიდერობის სფეროში ორიენტირებული იყო მამაკაც ხელმძღვანელზე, ეს ითვლებოდა ერთგვარ სტანდარტად. ბოლო დროს, თანდათანობით, სქესებს შორის თანასწორობის დამყარების პირობებში დაიწყო ცვლილებები, ქალები არა მარტო იღებენ უმაღლეს განათლებას, არამედ უკავიათ ხელმძღვანელი&nbsp; თანამდებობები და არიან ლიდერები.</span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;"><span style="font-family: 'Sylfaen',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">კვლევის მიზანს წარმოადგენს ისეთი პრობლემის შესწავლა, როგორიცაა, ლიდერობისა და სქესის ურთიერთკავშირი. მიზნის მისაღწევად გადასაჭრელია შემდეგი ლოგიკურად ურთიერთდაკავშირებული ამოცანები: (i) ლიდერის როლში ქალებისა და კაცების გამოვლინების სიხშირე, (ii) გენდერული ლიდერული ქცევის სტილი, (iii) ქალების მიერ ლიდერული როლის შესრულების ეფექტურობა და მათი&nbsp; ლიდერობისკენ ლტოლვა.</span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;"><span style="font-family: 'Sylfaen',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">კვლევის მეთოდოლოგიური საფუძველი გახდა დიალექტიკური მეთოდი,&nbsp; რომელიც წარმოადგენს წესების სისტემას, რომელთაც საკვლევი თემის სფეროს კანონზომიერებათა ცოდნის საფუძველზე ვეყრდნობით და ვახდენთ&nbsp; ახალი ცოდნის ფორმულირებას. კვლევაში გამოყენებულია შემეცნების დიალექტიკური მეთოდის ინსტრუმენტი - დიალექტიკური ლოგიკა, რამაც მოგვცა საშუალება, ტექნიკურად განგვეხორციელებინა კვლევის პრინციპების ფორმულირება, თეორიულად დაგვესაბუთებინა იმ ფორმების ჭეშმარიტება, რომლებიც გამომდინარეობს კვლევის მიზნიდან. </span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;"><span style="font-family: 'Sylfaen',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">კვლევის შედეგების თანახმად, ეფექტურ ლიდერებს აქვთ როგორც ქალური, ასევე მამაკაცური ლიდერობის ტექნიკის კომბინაცია, რაც ავლენს შერეულ ლიდერობის სტილს, რომელიც სცილდება აშკარა გენდერულ განსხვავებებს. ლიდერობის თვისებებს აქვთ საერთო ბუნება, რომელიც პირდაპირ კავშირში არ არის გენდერთან. კვლევამ აჩვენა, რომ წარმატებულ ლიდერობას ავლენენ ისინი, ვისაც სქესის მიუხედავად, აქვს როგორც ქალი, ასევე მამაკაცი ლიდერებისთვის ტიპური&nbsp; ფსიქოლოგიური მახასითებლები/ქცევები. </span><span style="font-family: Sylfaen, serif;">გენდერული სტერეოტიპების თანდათანობითი ეროზია განპირობებულია ეფექტური ლიდერობის ანალიზის მიდგომების ცვლილებით, სადაც ყურადღება გადადის ადამიანის ქალად ან მამაკაცად აღქმიდან მის უბრალოდ პიროვნებად აღქმაზე.</span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;"><span style="font-family: Sylfaen, serif;">საკვანძო სიტყვები:&nbsp;</span><span style="font-family: Sylfaen, serif;">ლიდერობა,&nbsp;</span><span style="font-family: Sylfaen, serif;">გენდერი, ლიდერული ქცევის სტილი, მასკულინიზმი, ფემინიზმი</span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;"><span style="color: black; font-family: Arial, sans-serif; font-size: 9pt;">DOI: </span><a style="font-family: Arial, sans-serif; font-size: 9pt;" href="https://doi.org/10.55367/MSCH3705">https://doi.org/10.55367/MSCH3705</a></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 12.0pt -4.45pt .0001pt -5.8pt;">&nbsp;</p>
PDF-ის ჩამოტვირთვა
საქართველოს უმაღლესი განათლების მდგრადი განვითარება: 'შეზღუდული შესაძლებლობების გზა'
ლია კალინიკოვა მაგნუსონი, ხატია ხატიაშვილი, გვანცა ჭანტურია, კახაბერ კორძაია
30/09/2025
<p><span style="font-family: Sylfaen, 'serif'; font-size: 12pt; text-align: justify;">სტატიის აბსტრაქტი</span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span lang="GEO/KAT" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">აღნიშნული კვლევა ახორციელებს საქართველოს უმაღლესი განათლების ყოვლისმომცველ პოლიტიკურ ანალიზს მდგრადი განვითარების მე-4 მიზნის, კერძოდ 4.5 ამოცანის - შშმ პირთათვის ინკლუზიური განათლების კონტექსტში, რომელიც მოიცავს დამოუკიდებლობის შემდგომ პერიოდს 1991 წლიდან 2024 წლამდე. შეზღუდული შესაძლებლობების კვლევის ტრანსფორმაციული პარადიგმის (TPDR) გამოყენებით, ანალიზი აყალიბებს "შეზღუდული შესაძლებლობების გზას" უმაღლეს განათლებაში აქსიოლოგიური, ონტოლოგიური, ეპისტემოლოგიური და მეთოდოლოგიური ხედვების მეშვეობით სამი განსხვავებული მმართველობის პერიოდის განმავლობაში. რეტროსპექტული კვლევითი მიდგომის გამოყენებით, ძირითადი პოლიტიკური დოკუმენტები - მათ შორის კონსტიტუცია, განათლების კანონები და სამინისტროს დირექტივები - განიხილებოდა როგორც "ფორმულირების ტექსტები" მათი წარმოშობის, ფორმულირების პროცესების და ინკლუზიური განათლების მიზნებთან ჩართულობის შესაფასებლად. მეორე მმართველობის პერიოდში (2003&ndash;2012) აღინიშნა იურიდიული ინკლუზიის საფუძვლიანი პლატფორმის შექმნა, რომელიც ხასიათდებოდა დეცენტრალიზაციის ძალისხმევითა და ბოლონიის პროცესის რეფორმებთან შესაბამისობით. 2005 წელს ზოგადი და უმაღლესი განათლების ცალკე კანონების მიღებამ ოფიციალურად დაამყარა სახელმწიფოს პასუხისმგებლობა განათლების სამართლიან, უწყვეტი ხელმისაწვდომობის უზრუნველყოფაზე და უმაღლესი განათლების ინსტიტუტებს მისცა მანდატი ინკლუზიური გარემოს ხელშეწყობისთვის. ამ პერიოდმა ინსტიტუციური სახე მისცა შეზღუდული შესაძლებლობების ინკლუზიის იურიდიულ აღიარებას, რომელიც დაფუძნდა აკრედიტაციის და ხარისხის უზრუნველყოფის მექანიზმებზე. მესამე პერიოდმა (2012&ndash;2024) გააფართოვა მთავრობის პასუხისმგებლობები განათლების, სოციალური დაცვის, ჯანმრთელობისა და განთავსების სექტორებში. მნიშვნელოვან საკანონმდებლო მიღწევებს შორის იყო 2014 წელს </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US;">&ldquo;</span><span lang="GEO/KAT" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრის შესახებ</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US;">&rdquo;</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';"> <span lang="GEO/KAT">კანონი, უწყებათაშორისი თანამშრომლობა, ინფრასტრუქტურული ადაპტაციები და რესურსების გაძლიერებული განაწილება. ძირითადმა მიღწევებმა, როგორიცაა 2018 წელს კონსტიტუციაში სოციალური დახმარების დებულებების ჩართვა და 2020 წელს შშმ პირთა უფლებების შესახებ კანონი, განამტკიცა მთავრობის ყოვლისმომცველი ანგარიშვალდებულება. მთლიანობაში, კვლევა ავლენს ინკლუზიური განათლების პოლიტიკის პროგრესულ, თუმცა რთულ და არათანაბარ განვითარებას საქართველოს უმაღლეს განათლებაში, რაც ასახავს როგორც საერთაშორისო ვალდებულებებს, ისე შიდა სოციო-პოლიტიკურ დინამიკას SDG 4.5-თან შესაბამისობაში. </span></span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';"><span lang="GEO/KAT">საკვანძო სიტყვები: განათლების მდგრადი განვითარება, უმაღლესი განათლება, შშმ პირთა კვლევები, საგანმანათლებლო პოლიტიკის კვლევები, ინკლუზია, საქართველო.</span></span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';"><span lang="GEO/KAT">სტატიის&nbsp;</span></span>DOI: <a style="font-family: Arial, 'sans-serif'; font-size: 11pt;" href="https://doi.org/10.55367/VVWA4351"><span style="font-size: 9pt; line-height: 13.8px; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">https://doi.org/10.55367/VVWA4351</span></a></p>