<p><span style="font-family: Sylfaen, 'serif'; font-size: 12pt; text-align: justify;">სტატიის აბსტრაქტი</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span lang="GEO/KAT" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">აღნიშნული კვლევა ახორციელებს საქართველოს უმაღლესი განათლების ყოვლისმომცველ პოლიტიკურ ანალიზს მდგრადი განვითარების მე-4 მიზნის, კერძოდ 4.5 ამოცანის - შშმ პირთათვის ინკლუზიური განათლების კონტექსტში, რომელიც მოიცავს დამოუკიდებლობის შემდგომ პერიოდს 1991 წლიდან 2024 წლამდე. შეზღუდული შესაძლებლობების კვლევის ტრანსფორმაციული პარადიგმის (TPDR) გამოყენებით, ანალიზი აყალიბებს "შეზღუდული შესაძლებლობების გზას" უმაღლეს განათლებაში აქსიოლოგიური, ონტოლოგიური, ეპისტემოლოგიური და მეთოდოლოგიური ხედვების მეშვეობით სამი განსხვავებული მმართველობის პერიოდის განმავლობაში. რეტროსპექტული კვლევითი მიდგომის გამოყენებით, ძირითადი პოლიტიკური დოკუმენტები - მათ შორის კონსტიტუცია, განათლების კანონები და სამინისტროს დირექტივები - განიხილებოდა როგორც "ფორმულირების ტექსტები" მათი წარმოშობის, ფორმულირების პროცესების და ინკლუზიური განათლების მიზნებთან ჩართულობის შესაფასებლად. მეორე მმართველობის პერიოდში (2003–2012) აღინიშნა იურიდიული ინკლუზიის საფუძვლიანი პლატფორმის შექმნა, რომელიც ხასიათდებოდა დეცენტრალიზაციის ძალისხმევითა და ბოლონიის პროცესის რეფორმებთან შესაბამისობით. 2005 წელს ზოგადი და უმაღლესი განათლების ცალკე კანონების მიღებამ ოფიციალურად დაამყარა სახელმწიფოს პასუხისმგებლობა განათლების სამართლიან, უწყვეტი ხელმისაწვდომობის უზრუნველყოფაზე და უმაღლესი განათლების ინსტიტუტებს მისცა მანდატი ინკლუზიური გარემოს ხელშეწყობისთვის. ამ პერიოდმა ინსტიტუციური სახე მისცა შეზღუდული შესაძლებლობების ინკლუზიის იურიდიულ აღიარებას, რომელიც დაფუძნდა აკრედიტაციის და ხარისხის უზრუნველყოფის მექანიზმებზე. მესამე პერიოდმა (2012–2024) გააფართოვა მთავრობის პასუხისმგებლობები განათლების, სოციალური დაცვის, ჯანმრთელობისა და განთავსების სექტორებში. მნიშვნელოვან საკანონმდებლო მიღწევებს შორის იყო 2014 წელს </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US;">“</span><span lang="GEO/KAT" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';">დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრის შესახებ</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US;">”</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';"> <span lang="GEO/KAT">კანონი, უწყებათაშორისი თანამშრომლობა, ინფრასტრუქტურული ადაპტაციები და რესურსების გაძლიერებული განაწილება. ძირითადმა მიღწევებმა, როგორიცაა 2018 წელს კონსტიტუციაში სოციალური დახმარების დებულებების ჩართვა და 2020 წელს შშმ პირთა უფლებების შესახებ კანონი, განამტკიცა მთავრობის ყოვლისმომცველი ანგარიშვალდებულება. მთლიანობაში, კვლევა ავლენს ინკლუზიური განათლების პოლიტიკის პროგრესულ, თუმცა რთულ და არათანაბარ განვითარებას საქართველოს უმაღლეს განათლებაში, რაც ასახავს როგორც საერთაშორისო ვალდებულებებს, ისე შიდა სოციო-პოლიტიკურ დინამიკას SDG 4.5-თან შესაბამისობაში. </span></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';"><span lang="GEO/KAT">საკვანძო სიტყვები: განათლების მდგრადი განვითარება, უმაღლესი განათლება, შშმ პირთა კვლევები, საგანმანათლებლო პოლიტიკის კვლევები, ინკლუზია, საქართველო.</span></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Sylfaen','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: 'GEO\/KAT';"><span lang="GEO/KAT">სტატიის </span></span>DOI: <a style="font-family: Arial, 'sans-serif'; font-size: 11pt;" href="https://doi.org/10.55367/VVWA4351"><span style="font-size: 9pt; line-height: 13.8px; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">https://doi.org/10.55367/VVWA4351</span></a></p>